פיתוח אפליקציות

קבל הצעת מחיר➘

פיתוח תוכנה

11 טיפים לפיתוח תוכנה עבור אפליקציות

למעלה מ-99 מיליון טלפונים חכמים נסחרו ברבעון הראשון בלבד של שנת 2014. רבים מהם משווקים לבעלי עסקים, כולל מועסקיהם ושותפים עסקיים אחרים. פירוש המגמה הוא שבמוקדם או במאוחר, חברות שמעוניינות להתבלט בשוק התחרותי, יאלצו לפתח אפליקציות לטלפונים סלולרים. להלן 11 טיפים לפיתוח תוכנה:

1. עקבו אחרי שוק המניות

חשוב להתעדכן באופן שוטף בנוגע למגמות הפלטפורמות השונות של טלפונים חכמים בהן הדבר העקבי היחיד הוא שינוי תמידי. כמובן, שבעבר בלקברי (BlackBerry) היווה שם נרדף לעסקים, אבל כיום הוא מפגר אחרי אנדרואיד ואפל iOS במירוץ על נתח שוק, שמשפיע על בחירות של חברות. למעשה, אנדרואיד הוא מקרה יוצא מן הכלל להוכיח כמה מהר גורלה של פלטפורמה יכול להשתנות: בין סוף שנת 2009 עד סוף שנת 2010, נתח השוק של אנדרואיד גדל ב- 615%, קפיצה אדירה שהביאה אותה למקום הראשון במירוץ.

MeeGo ו- Windows Mobile הן פלטפורמות נוספות ששווה לפקוח עליהן עין. כמו כן, אל לנו להתעלם מ- Symbian, במיוחד אם מדובר בעסק שמעסיק עובדים בחו"ל.

2. למד את שפת התכנות

חברות פלטפורמה מנסות לבנות נתחי שוק על ידי שימוש בשפות תכנות וציוד שמוכרים למתכנתים ומפתחים. למשל, Windows Mobile מאפשרת למפתחים שימוש חוזר בשליטתם על Visual Studio ו- Net. והתנסותם בתשתיות שרת על מנת שיוכלו להרחיב את פעילותיהם למכשירים ניידים. בינתיים, iOS דורש פיתוח Objective-C. מיקור חוץ ושותפויות עיסקיות הן דרכים מקובלות לפתח פלטפורמות המשתמשות בשפות לא מוכרות.

3. פיתוח פלטפורמות שונות

הצלבת פלטפורמות דורשת לא מעט זמן ומשאבים, אך מבטיחה שגורל האפליקציה לא כפוף לפלטפורמה אחת. דרך ברורה אחת היא פיתוח אפליקציה נפרדת עבור כל פלטפורמה. אולם, לא מעט מפתחי תוכנה טוענים שניתן לבצע זאת בעלויות נמוכות יותר, במהירות רבה יותר ובקלות יחסית על ידי שימוש בשפת CSS לקודד מחדש את יישומי האינטרנט להתאימם למסכי ניידים, ואז להשתמש ב- JavaScript כדי לשלוט באירועים. החיסרון הבולט הוא הסיכוי לאבד גישה לחלק מתכונות המכשירים.

4. פיתוח תוכנה עבור יותר מטלפונים חכמים

אנדרואיד ו- iOS פועלים גם על טאבלטים. החדשות הטובות הן שאפליקציות שפותחו במקור עבור טלפונים חכמים, מותאמות לעבוד גם על טאבלטים ללא שינויים מהותיים. עם זאת, ראוי לציין שמשתמשי טאבלטים מצפים ממפתחי תוכנה ליצור גרסאות שמנצלות את תכונות מכשיריהם, כגון: ניצול מקסימלי של גודל המסך ולעיתים מעבדים חזקים ומהירים יותר. לכן, חשוב לזהות תכונות ייחודיות ולמנף אותם בעת פיתוח התוכנה לגרסת הטאבלט של האפליקציה.

5. שאף לעקביות

קשה מאוד לפתח אפליקציה באופן כזה שתשמור על המראה וחווית השימוש בכל מכשירי האנדרואיד או BlackBerry, שלא נדבר על פלטפורמות מרובות הן בטלפונים חכמים והן במכשירי הטאבלט. עם זאת, עדיין מדובר במטרה ששווה לחתור אליה כיוון שלמרבית הארגונים מגוון רחב של מכשירים. בתור התחלה, רצוי ליצור מסד נתונים של כל ההתקנים אליהם תרצה לכוון ותכונותיהם – בייחוד גודלי מסכים, רזולוציות ויחסי גובה-רוחב – והאם הם כוללים מקלדת מקשים וירטואלית או פיזית. לאחר מכן, עצב את האפליקציה כך שתספק לפחות את חווית המשתמש הידידותית הבסיסית עבור כל קבוצת משתמשים.

Dapps חברה לפיתוח תוכנה

6. זיהוי צרכי אינטגרציה

במידה והאפליקציה נדרשת להתחבר למערכת נפרדת, למשל ל- CRM של החברה ומערכות Back-office אחרות, אף פעם לא מוקדם מידי להבין כיצד האפליקציה תקבל גישה. חשוב לא פחות להבטיח שהאפליקציה נהנית מגישה שלא מותירה את הנתונים בשטחים פתוחים ולא ליצור דלתות גישה אחרויות להאקרים. ברגע שמפתחים את גרסת הבטא (Beta) של האפליקציה, רצוי לבדוק שאכן עובדת האינטגרציה.

7. אל תעמיסו על המעבד והזיכרון

לכמות נכבדת של טלפונים חכמים היום יש מעבד 1GHz ומעלה ומרביתם מחוברים לרשתות עם מהירויות של למעלה מ- 1Mbps. אבל, כמו כן, מכשירים רבים לא מחזיקים בתכונות הללו כך שזה חכם לפתח תוכנות שיעניקו חווית משתמש טובה גם עבור מכשירים בינוניים ורשתות ישנות ואיטיות יותר. רוב הפלטפורמות הסלולריות כיום תומכות ברמה מסויימת של ריבוי משימות (Multitasking), משמע סביר להניח שהאפליקציה שלכם צפויה להתחרות עוד אפליקציות נוספות על איכויות עיבוד, זיכרון ועוצמת סוללה. אבל, דעו שלא כל שתי פלטפורמות תומכות בריבוי משימות בדיוק באותה צורה. למשל, בדקו אם האפליקציה מבצעת את כל המשימות שתוכנתה לבצע כשהיא פועלת ברקע.

8. מגבלות ספק

לספקיות רשתות אלחוטיות הכוח לחסום אפליקציות כגון אלה המתחרות בשירותים החינמיים שלהן, או שמשתמשות במה שהן רואות כרוחב פס עודף. חשוב ללמוד את הנושאים ולצפות להם מאשר להיתקל בקיר מאוחר יותר. כמו כן, דעו שגם אפליקציות בעלות פס רחב נמוך עלולים לחסום רשתות סלולריות ולגזול כוח סוללה על ידי יצירת איתותי תנועה תמידיים ומיותרים. למשל, אפליקצית צ'אט עמוסה הצליחה, כמעט בכוחות עצמה, להפיל את רשת T-Mobile בשנת 2009.

9. כבדו את חששות העסקים

מומלץ לפתח אפליקציה שמשתמשת בפס רוחב באופן חסכוני, שעוזר למשתמשים להישאר במסגרת התקציב ומונע את הצורך להכתיב תוכנית שימוש בלתי מוגבל יקר עבור עובדים. יעילות פס רוחב עוזרת גם לאריכות חיי הסוללה. באופן אידיאלי, האפליקציה לא אמורה להיות הסיבה לכך שהמכשיר הנייד או הטאבלט לא יכולים להשלים יום עבודה לפני שהם זקוקים לטעינה.

10. הרשמו לחנויות אפליקציות ורשתות מפתחים

הרשמה לרשתות של מפתחים מעניקה גישה ל- SDK שלהם (software development kit – שכולל מסמכים, API וכלי פיתוח תוכנה), בעוד רישום כמוציא לאור מבטיח תגמול כספי. גם במידה והנכם משתמשים במיקור חוץ לפיתוח, עדיין תוכלו להירשם כמוציאים לאור ולנהל את ההכנסות מהמכירות.

11. אישורים

חנויות אפליקציות מסויימות דורשות הסמכות – תהליך שכולל דאגה לבדיקת רמת הפלטפורמה ורמת השימושיות. ההסמכה לעיתים עורכת יותר זמן משהמפתחים צפו, אז אל תבנו את המודל העסקי סביב ההנחה שהאפליקציה תהיה מוכנה לשימוש מייד בתום פיתוחה.

המשך קריאה נעימה, צוות Dapps.