פיתוח אפליקציות

קבל הצעת מחיר➘

חוויית משתמש (UX)

מדוע חוויית המשתמש של האפליקציה שלך חשובה משנדמה לך

אף אחד לא מכחיש את חשיבות הקידוד הנכון של האפליקציה לאנדרואיד, iPhone, iPad שלך, אך לעיתים תכופות מידי, מפתחים מתעלמים מהצורך בחוויית משתמש מהנה. שימת דגש על אם האפליקציה שלך אינטואיטיבית או לא היא מפתח להצלחה.

כל פרוייקט פיתוח אפליקציות מתחיל ברעיון, אבל אפליקציות גדולות מהחיים מתחילות ברעיון יוצא דופן. כשאתם מתיישבים לעבוד על אפליקציה חדשה, הסבירות שתעלו רעיון שאינו זמין כבר בחנות האפליקציות די נמוכה. סביר להניח שתיתקלו במאות אפליקציות שנעות סביב רעיון זהה.

פיתוח אפליקציות חוויית משתמש

בין כל האפליקציות הדומות אם כך, מה גורם למעט האפליקציות לדרג במיקומים הגבוהים בטבלת ההורדות? מה מפריד בין המדורגים נמוך למדורגים גבוה?

פיתוח מוצק הוא מרכיב מרכזי, אבל אם להיות בוטים, לאל כל כך מסובך לאתר אפליקציה מפותחת היטב. אפילו אפליקציות בעלות דירוג נמוך יכולות להיות רספונסיביות ונקיות מבאגים. אם כך, מה כל כך ייחודי באפליקציות בעלות הדירוג הגבוה?

אם תורידו את כל האפליקציות ותנסו אותן, תוכלו לשים לב למכנה משותף שמתחיל להתבהר: האפליקציות הטובות ביותר בעלות חוויית משתמש נהדרת. האפליקציות הטובות ביותר עושות הרבה מעבר להשגת מטרותיהן; הן משגרות את המשתמש למצב על טבעי של תפישה על חושית, בו כל הקשה היא אינטואיטיבית ולא דורשת ניחושים.

מהי בעצם חוויית משתמש?

להלן האופן שבו ויקיפדיה מגדיר "חוויית משתמש":

"חוויית משתמש (מאנגלית: UX, קיצור של User Experience) הינה החוויה שחווה משתמש קצה בזמן פעילותו במערכת (כגון אתר, תוכנה, אפליקציה), מוצר או שירות. חוויית המשתמש משיקה ומושפעת מממשק משתמש (UI)."

חוויית משתמש היא למעשה הפריסה של כל האלמנטים, תוך דגש על כך שכל כפתור במסך ממוקם בדיוק במקום בו עליו להיות, ועל ידי כך מאפשר למשתמש לפענח בטבעיות כיצד להמשיך לאורך זרימת התוכנה. חוויית משתמש ברמה גבוהה כוללת גם מנה רצינית של ארכיטקטורת מידע, המבטיחה שמשתמשים לא יגיעו למבוי סתום או תסכול כיוון שהם נאלצים לקיים אינטראקציה עם אותם נתונים במגוון רחב של דרכים שונות.

חוויית משתמש היא הבטחת הנאה עבור המשתמשים.

בין אם האפליקציה שלכם מציגה את כל נתוני גוגל אנליטיקס עבור אתר אינטרנט או חושפת בפני משתמשים רעבים את מסעדות הסושי הקרובות ביותר אליהם, חוויית המשתמש יוצרת מערכת יחסים אינטראקטיבית בין המשתמש לתוכנה שפיתחתם. היא יוצרת קשר ממכר משהו, כך שמשתמשים מרגישים צורך לחזור ולהשתמש באפליקציה שוב ושוב.

כאן עולה השאלה, כיצד ניתן לפתח אפליקציה בעלת חוויית משתמש ברמה גבוהה?

הכירו את החוקים לפני שבירתם

כמו בכל דבר, עליכם להכיר את החוקים לפני שבירתם. חוקי המובייל הם שורה של הנחיות הידועות בכינוי "Human Interface Guidlines" (ראשי תיבות "HIG") – "הנחיות ממשק אנושי". מטרת ההנחיות היא פשוטה: לוודא שמפתחים מבינים כיצד הפלטפורמה מכתיבה דפוס ניווט משתמשים לאורך התוכנה ומערכת ההפעלה.

"Every app starts with an idea, but the truly great apps begin with a remarkable idea."

איך משתמשים באים במגע עם כפתורים, נעים בין מסכים, בוחרים תאריכים, זמנים, ואפילו מה אמור להיות גודל הכפתור, כולם אמורים להיות מוגדרים בתוך הנחיות HIG. בחירת HIG לא נכונה ויישומו בפלטפורמה אחרת יכולה להוביל לביקורות רעות, להוביל לדירוגים נמוכים, ובך לפגוע בסיכויי ההצלחה של האפליקציה באופן חסר תקדים.

אל תכריחו משתמשי אנדרואיד למשל ל- HIG של WindowsPhone. אתם מתכננים לפתח אפליקציה עבור iPhone? חשבו פעמיים לפני אימוץ סגנון שליטה של אנדרואיד רק משום שאתם יותר רגילים לשימוש בהם. משתמשים אמורים להכיר את אופן עבודת התוכנה במכשירים שלהם, ללא קשר לפלטפורמה.

חוויית משתמש הופכת מסובכת יותר כשאתם מחליטים לפתח אפליקציה מרובת פלטפורמות, או מה שנקרא multi-platform app. תאלצו לבחור:

  • האם חשוב יותר למשתמשים להכיר את הפלטפורמה שבבעולתם?
  • או האם חשוב יותר שהאפליקציה תהנה מחוויית משתמש זהה, ולא משנה המכשיר?

מהי התשובה הנכונה? ובכן, זה תלוי במטרת האפליקציה ומה מכתיבה חוויית המשתמש כטובה ביותר עבור המשתמש. אם אתם מוצאים לנכון לשבור את מוסכמות חוויית המשתמש על מנת ליצור את החוויה הטובה ביותר, אל תזרקו לפח את השיעורים הללו רק משום שהנכם מפתחים את האפליקציה עבור פלטפורמות מרובות.

אפליקציות כגון Path כמעט בלתי ניתנות להבחנה בין אם אתם משתמשים באנדרואיד או iOS. אפליקציית Path פיתחה ניווט מותאם אישית חדשני שעובד בצורה חלקה עם איך שאנשים משתמשים בתוכנה שלהם. שינוי בסיס הפלטפורמה היה גורם להפסד גדול עבור קבוצה גדולה של משתמשים.

אם אתם מעצבים פרדיגמת חוויית משתמש מותאמת אישית שאינה חלק מפלטפורמת HIG, תוכלו להרגיש בנוח לשאת אותה על גבי פלטורמות מרובות. אבל שימו לב: אימוץ אלמנטים HIG סטנדרטים, כגון "time picker" או "swipe to delete", עלול ליצור בלבול רציני.

פיתוח אפליקציות חוויית משתמש

מעקב אחרי מגמות

כשחברת אפל שחררה את ה- HIG הראשון עבור iOS המקורי, כל הניווטים יועדו להופיע בתחתית. עבור אנדרואיד, אותם ניווטים יועדו להופיע בחלק העליון. לפעמים היה זה ההבדל העיקרי היחיד של אותה אפליקציה בשני הפלטפורמות.

לאחר מכן הגיעה אפליקציית פייסבוק שעוררה התרגשות בעולם האפליקציות. פייסבוק לקחה את התפריט, החביאה אותו "במגירה" ובמהרה הועתקה על ידי אלפיי אפליקציות. תוך חודשים בודדים, רוב האפליקציות השימושיות שהורדו כללו את אותו סגנון של תפריט בדיוק, כנראה כיוון שהוא פשוט מרגיש טבעי יותר.

מתחילת האינטרנט, מפתחים נהגו למקם את התפריט בצד זה או אחר. תוך חיקוי דפוסי קריאה מערביים, מפתחי אינטרנט מיקמו מידע חשוב במקום הראשון שיחשף בפני המשתמש. הודות למיקום המוגבל במכשירים ניידים, פייסבוק לקחה את הקונספט והסתירה את התפריט מאחורי כפתור, במקום גלוי לעין מיידית, בחלקו העליון של המסך.

כיום, כל זה אולי נראה כמו הגיון בריא, אבל הקונספט לא הוצג על ידי אף אחד מיוצרי מערכות ההפעלה של הניידים. כושר ההמצאה של חברה שהתמקדה ביצירת תזרים חוויית משתמש גבוהה, יצר מגמה שהפכה לנורמה.

ליצירת תוכנה יפיפיה, עליכם לשחק עם תוכנה יפיפיה. שימו לב למגמות שאתם מזהים, שימו לב כיצד ביצוע משימות משתנה כל שנה, ורשמו בפניכם מגמות שחוזרות על עצמן שוב ושוב באפליקציות שונות.

נורמות חדשות מנהיגות את ציפיות האינטראקציה בין אדם למחשב (או מה שנקרא HCI, באנגלית: "Human Computer Interaction"), ומגדירות מחדש את שריר הזיכרון של משתמשים. אלא אם תתחברו לשריר הזכרון הזה, סיכויי ההתעלות שלכם על המתחרה יפגעו משמעותית.

כמו כן, ודאו שהמגמה שאתם מאמצים מתאימה לאפליקציה שלכם. החדרת הלהיט החדש לאפליקציה ללא ניתוח מוקדם ובירור אם היא מתאימה או לא עלול ליצור בלאגן. למדו את האיזון הנכון.

פיתוח אפליקציות חוויית משתמש

גלו מה עובד עבור המשתמשים שלכם

כיצד תוכלו לגלות את השילוב הקסום עבור האפליקציה שלכם? זה החלק הקשה ביותר. תוכלו פשוט להעתיק את תוכניות השליטה של המתחרים, אבל האם אתם בטוחים שהם יודעים מה המשתמשים שלכם רוצים? יתרה מכך, ההעתקה גורעת מכם את האפשרות להתבלט על ידי יצירת חוויית משתמש טובה יותר.

עליכם להבין את מטרות התוכנה שלכם. סננו החוצה את התכונות הלא רצויות שבאופן בלתי נמנע בדרך כלל מנפחות פרויקטים רבים. תוכנות מנופחות מלאות בתערובת אלמנטים הורגות כל סיכוי לחוויית משתמש נהדרת. התערובת עלולה לבלבל משתמשים, לא להעניק להם שום נקודת מיקוד, מה שיגרור למחיקת האפליקציה שלכם תוך דקות ספורות.

גלו את העובדות החשובות ביותר של הפרוייקט שלכם. אילו הייתם צריכים לסכם את האפליקציה לתכונה אחת, מה הייתה התכונה? כעט, מה התכונה השניה? האם ישנה תכונה שלישית? רשמו את התכונות בצד ועיינו בהן שוב בכל פעם שאתם מרגישים תקועים. ודאו שכל דבר שאתם מעצבים מרחיב את התכונות המוגבלות הללו.

איך אתם מגדירים את מה שהכי חשוב באפליקציה? קונטרסט של גדלים הוא מקום טוב להתחיל. השימוש בגדלים על מנת לנתב את המשתמש לאורך זרימת הממשק הנכון הוא הנכס החזק ביותר שלכם. אתם לא חייבים לעשות הכל גדול. למעשה, השילוב של אלמנטים גדולים עם קטנים הוא שעוזר להגדיר את סדרי החשיבות. לעיתים, כפתור קטן ובודד בלב ממשק ריק צובר יותר תשומת לב מכל כפתור גדול באותה הסביבה. התמקדו על מיקום אובייקטים. המדריך שלכם הוא כיצד משתמש טיפוסי מתנהל באפליקציה.

מפתחים אפליקציה למובייל? ודאו שהאלמנטים השימושיים ביותר ממוקמים בתחתית, בעדיפות לצד השמאלי הרחוק. מדוע? כיוון שזה המקום בו נחה האגודל, ואתם רוצים לעשות כל שביכלתכם למצות ולהקל על השימוש באפליקציה.

לעומת זאת, מקמו את כל הכפתורים "הרוצחים" הרחק מאגודל המשתמש ככל שניתן. אתם סבורים שזה מקרי שכל כפתורי "בטל" או "חזור" נמצאים בחלק העליון הימני? פשוט, כיוון שזה האזור הרחוק ביותר מאזור מנוחת היד הדומיננטית של המשתמש, מה שאומר שהסיכוי ללחיצה בטעות על הכפתור המזיק, קטן.

רוב אפליקציות ההודעות מצויינות בזה."ביטול" ממוקם בחלקו הימני העליון, ו- "שלח" בדרך כלל ממוקם בחלקו הימני התחתון. גם אם אתם שמאליים, כדאי שתקחו בחשבון את העובדה שרוב המשתמשים הם ימניים. הפיתוח האופטימלי יכלול אפשרות לשנות העדפות על ידי משתמשים שמאליים.

לבסוף, התמקדו בארכיטקטורת המידע שלכם. טירונים בעולם פיתוח האפליקציות בדרך כלל נוטים ליפול לתוך סגנון זרימת מסך שאפשר רק לתאר ב- "קדימה, קדימה, קדימה, אחורה, אחורה, אחורה". זה מצריך ממשתמשים לצלול עמוק יותר לתוך האפליקציה, ואז ללחוץ על "חזרה" או "אחורה" על מנת לחזור לשלב "גבוה" יותר באפליקציה. בדיוק כאן ניתן לשים לב לעוצמת "המגירה" של פייסבוק, שמעניקה למשתמשים את יכולת הגישה המהירה לאזורים שונים באפליקציה.

אולי שיטת ניווט כזו תעבוד טוב עוברכם. או אולי שיטה שדומה יותר לאפליקציית Path? אין ממש תשובה חד משמעית נכונה במקרה הזה, מלבד ללמוד מה נכון עבור הפרוייקט שלכם.

כיצד ניתן לדעת מה נכון עבורי?

כל אמן חוויית משתמש מתחיל את עבודתו בריק, אך כמו כל מעצב, תאלצו להעביר את עבודתכם "מבחן שדה" על מנת לדעת אם הפרוייקט מכוון לקהל היעד הרצוי. העזרו בחברים ועמיתים לעבודה על מנת לצבור את הידע אודות עבודתכם ממקור ראשון.

נסו להרכיב קבוצה שפתוחה לנסות תוכנות חדשות, ויותר מכך, שתעניק לך משוב כנה ואמין כשיאתר בעיות. הגדירו תוכנית פשוטה שתתמקד על ביצוע מטלות, בניגוד להגדרת לחיצה על כפתורים בסדר מוגדר מראש.

תרשים פשוט לתוכנית בדיקה:

  1. יצירת חשבון.
  2. הוספת תמונה.
  3. מחיקת פרופיל משתמש.
  4. שינוי סיסמה.

פקודות פשוטות מונעות את ייעול קבוצת הבדיקה שלכם עם משימות שכל קוף יכול לבצע. אם תעניקו לקבוצה הוראות הפעלה צעד-אחר-צעד, כל שתעשו הוא  לבחון את יכולת המעקב שלהם אחר הוראות – וזה בהחלט לא מה שאתם רוצים להשיג.

כיצד נראה תרשים בדיקה לקוי?

  1. הכנס את כתובת המייל שלך ולחץ על כפתור "שלח".
  2. מצא את כפתור "+" בחלק העליון הימני של המסך, ולחץ עליו.
  3. לחץ על פרופיל המשתמש שלך, וכשיפתח לך הפרופיל, אתר את הכפתור עליו רשום "הסר משתמש".
  4. במסך פרופיל המשתמש לך, לחץ על סמל הציוד. לאחר מכן גלול לתחתית ומצא את האזור שמסומן "סיסמה". לחץ עליו והכנס את הסיסמה.

תופתעו לגלות כמה פעמים אנשים מגנים על תוכנית הבדיקה שלהם, אבל לא מגנים על חוויית משתמש. ודאו שהאפליקציה ממצאת את מטרות המשתמש, לא את מטרת מעבר מוצלח על הבדיקה שהמצאת.

בניגוד למשתמש שיפעל לפי הכתבה שלכם, תוכנית בדיקה טובה מאירה אור על בעיות בחוויית המשתמש שלכם די מהר. משתמשים יבקשו עזרה או יזרמו בדרכים לא נכונות שוב ושוב, בניסיון להשיג את המטרות שהצבתם בפניהם.

עם זאת, שימו לב שרק משום שלאדם אחד יש בעיות בתפעול האפליקציה שלכם, אין זה בהכרח אומר שיש לכם בעיה בחוויית המשתמש. כלל ברזל שימושי הוא לאתר קונסנסוס בקרב משתמשים. כשמחצית מהמשתמשים שלכם מאתרים בעיה, יתכן שיש לכם בעיה. מקדו את תשומת הלב על 85% מהקהל והכירו בכך של- 15% הנותרים הם אולי מקרים שוליים.

לסיכום, כל הנזכר למעלה הוא במטרה לגרום למשתמשים שלכם לחוויית משתמש כיפית. אם תוכלו לעשות זאת, אתם מוכנים להצלחה.

באדיבות, צוות Dapps.